Mysigt hus

Kan jag tillbringa ett kors hemma?

I någon kyrka kan en troende förvärva ett kors, inlösta i enlighet med den ortodoxa kyrkans kanoner. Men ganska ofta väljer folk kors, köps i en smycken butik, eller tar emot dem som en gåva från en älskad. Är det möjligt att tilldela ett sådant kors själv?

Contents

Hur tillägna sig ett nytt kors i den ortodoxa kyrkan

Kan jag tillbringa ett kors hemma?

Personen mottar korset under dopets sakrament. Trots kyrkan kanoner bör det noteras att en sådan ritning hölls i Ryssland före antagandet av ortodoxi.

Därför använder även icke-troende slitage på korset, med tanke på objektet som en gammal symbol som skyddar mot effekterna av negativa manifestationer.

Eftersom de invigerar korset i kyrkan samtidigt som barnet döps, behöver man inte köpa ett kors igen. En person kan emellertid förlora ett viktigt ämne för honom. I det här fallet är det bästa alternativet att åter köpa den ortodoxa amuleten och invigera den som kyrkan rekommenderar. Förresten, för det mesta invigera ett stort antal inhemska korsar på kvällsafton.

Tidigare uppstod frågan om huruvida man skulle binda ett kors hemma inte för invånarna i landsbygdens avlägsna platser. Denna ritual var ganska vanlig. Det var bara nödvändigt att fråga prästen för en välsignelse. Men i stora städer var det nödvändigt att besöka templet för en speciell ritual.

Ofta är denna uppdelning associerad med en stor stads frestelser, en större exponering för sina invånares synder. Därför förekommer spädbarns dop och korsets belysning endast i templet. Tillsammans med korsarna bör invigningen utsättas för andra föremål, till exempel ikoner. Troende tror att under ritualen läser prästerna böner en månad för att på ett tillförlitligt sätt rätta till effekten.

Villkor för invigningen

Faktum är att den ritual som utförs i kyrkan beskrivs i en bok, en särskild bok.

Den sammanställer de grundläggande reglerna, enligt vilka i synnerhet gudstjänster som utförs på begäran hålls:

Kan jag tillbringa ett kors hemma?
  • Om du behöver tilldela ett nytt kors måste du välja det korrekt. Eftersom detta är ett objekt som inte tjänar att dekorera, bör mer uppmärksamhet ägnas åt Kristi bild. Korset, som köpts i kyrkan, är gjord enligt kanonerna och kräver ingen återkallelse, eftersom den redan har gått igenom förfarandet. Kors som erbjuds i smycken butiker är dock ofta utformade för katoliker. Skillnaden är på det sättet att Kristi fötter spikas ner. I ortodoxi finns det två spikar på korset, och i katolicismen finns det bara en spik i bilden;
  • Ur vilket material korset är gjort – det spelar ingen roll. I ortodoxi finns det ingen tydlig indikation på huruvida ett kors måste vara trä eller metall;
  • I kyrkan, där man bestämmer sig för att hylla ett kors, måste man vända sig till tjänaren. Vanligtvis är anställda alltid nära den plats där de säljer ljus. Du borde be en av dem att prata med prästen när tjänsten är över;
  • I en konversation med en präst måste du göra en förfrågan med hänvisning till prästen “Ärlig fars“. Varje person med prästens präst kan utföra ceremonin;
  • Det är nödvändigt att visa ett kors till fadern, så att han är övertygad om att han överensstämmer med de ortodoxa kanonerna. Du kan hänga korset i förväg i en kedja eller tråd;
  • Prästen tilldelar korset till altaret och tjänar den föreskrivna vaksamheten. Ritualen håller inte länge, men under den här tiden kan du lägga ett ljus på ikonerna och läsa några böner, till exempel “Den Helige Andes nåd“;
  • Vid slutet av ceremonin sprinklar prästen de föremål som läggs till helighet med heligt vatten 3 gånger. Först efter detta anses man att saken städas;
  • Det är nödvändigt att bära korset strax efter ritualen, eftersom närvaron utan det i kyrkan är oönskade.

Efter bönen måste du tacka prästen och lämna en symbolisk avgift för helgelsen.

Hur man själv sänker ett kors hemma

Det är osannolikt att prästen kommer att komma överens om att helga husets kors. Det finns dock många sätt som rekommenderar “vet“Folk för ritualen.

Kan jag tillbringa ett kors hemma?

Till exempel: Korset, som kan helligas, är limt på botten av hinken med harts. Skopan sänks ner i brunnen på en ren torsdag. På morgonen på Godfredag, efter 5 skrik av hanen, borde en kvinna gå till brunnen och läsa “Vår Fader“.

Skopan tas ut ur vattnet, medan orden uttalas: Heliga-heliga, hädanefter är Guds kors helgad. Man tror att ämnet har genomgått den nödvändiga reningen och kan bäras som ett kors.

Enligt de ortodoxa kanonerna betraktas denna handling som en kätteri. I någon kyrka kommer en sådan sak inte att uppfattas som ett helgat objekt. Därför bör man inte utföra ritualen självständigt, särskilt för en troende.

Att hylla ett kors måste vara i lämplig miljö enligt kristendomen som har utvecklats under århundradena. Annars kan korset endast betraktas som en hednisk amulett.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply